ショップについて
- 丹羽良徳 NIWA Yoshinori Store
丹羽良徳 アーティスト 1982年愛知県生まれ。多摩美術大学映像演劇学科卒。不可能性と交換を主軸とした行為や企てを路上などの公共空間で試みることで、社会や歴史へ介入する作品を制作。多くの場合は、交渉の失敗や他者からの反応などを含めたプロジェクトの一部始終を収めたヴィデオ記録を展示している。 東ベルリンの水たまりを西ベルリンに口で移しかえる「水たまりAを水たまりBに移しかえる」(2004)など肉体を酷使した不毛な交換行為に始まり、震災直後の反原発デモをひとりで逆走する「デモ行進を逆走する」(2011)や都市の抗議活動を無関係な観光地まで延長させた「首相官邸前から富士山頂上までデモ行進する」(2012)など自身の状況を転置することで眼に見える現実を解体し、「公共性」という幻想のシステムの彼岸を露出させる新たな物語を作り出す。近年は共産主義の歴史への興味から社会主義者を胴上げしようと現地の共産党で交渉する「ルーマニアで社会主義者を胴上げする」(2010)やソビエトが解体されたロシアの一般家庭を訪問してレーニンを捜し続ける「モスクワのアパートメントでウラジーミル・レーニンを捜す」(2012)など移り行く国家や歴史の一端を往来するプロジェクトに展開している。 Yoshinori Niwa Born 1982 Aichi Prefecture (Japan), based in Tokyo. Graduated from Tama Art University’s Department of Moving Images and Performing Arts. Niwa’s socially and historically interventionist works, on the street and in other public spaces, experiment with actions and propositions involving mainly impossibility and exchange. From such unproductive physical acts as transferring water with his mouth from a puddle in East Berlin to create a new puddle a short distance away in West Berlin, in 《Transferring Puddle A to Puddle B》 (2004), to putting himself in an unusual situation to undermine the reality of what we see and to expose the emptiness of systems that give an illusion of publicness, as when he walked in the opposite direction to people demonstrating against nuclear power generation after the Great East Japan Earthquake – 《Walk in the Opposite Direction of a Demonstration Parade》 (2011) – and 《Demonstration Proceeds from the Prime Minister’s Residence to the Summit of Mt. Fuji》 (2012), in which he extended a political act to a distant and unrelated spot more commonly associated with tourism. In recent years Niwa has taken an interest in the history of communism and moved on to projects that explore the nature of national history, like attempting to pick up and toss local communist party members in Romania, in 《Tossing Socialists in the Air in Romania》 (2010) and 《Searching for Vladimir Lenin in the Apartments of Moscow》 (2012), in which he searches the home an ordinary Russian family for images of Lenin years after the demise of the Soviet Union.